Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@19:42:28 GMT

خواندن نماز آیات در خراسان رضوی بر فرد مکلف واجب شد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۱۶۸۰۸

خواندن نماز آیات در خراسان رضوی بر فرد مکلف واجب شد

یک کارشناس دینی گفت: خواندن نماز آیات در هنگام وقوع زلزله حتی اگر کسی هم نترسد، بنابر احتیاط واجب لازم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام مجید نصیری کارشناس ارشد فقه در گفتگو با خبرنگار گوهرشادنیوز، خواندن نماز آیات را در زمان خوشید گرفتگی، ماه گرفتگی و زلزله واجب دانست و اظهار داشت: به محض رخ دادن هر کدام از این رویداد ها خواندن نماز آیات بر کسی که به سن تکلیف رسیده، واجب است در مورد خسوف و کسوف هر چند مقدار گرفتگی کم باشد و کسی هم از آن نترسد خواندن نماز آیات واجب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس دینی خواندن نماز آیات در هنگام زلزله را نیز بنا بر احتیاط واجب لازم دانست و گفت: در این مورد هم حتی اگر کسی نترسد، خواندن نماز آیات بر او واجب است.

وی با بیان اینکه خواندن نماز آیات در مورد زلرله قضا نمی شود، اضافه کرد: به محض وقوع زلزله خواندن نماز آیات بر فرد مکلف واجب می شود البته لازم به ذکر است نماز آیات در مورد زلزله قضا نمی شود و هر زمانی که مکلف بخواهد این نماز را بجا آورد اداست.

نصیری خواندن نماز آیات هنگام رعد و برق، بادهای سیاه و سرخ و مانند اینها را در صورت ترس اکثر مردم واجب دانست و اظهار داشت: به علاوه در حوادث زمینی مانند فرو رفتن زمین، افتادن کوه که موجب ترس اکثر مردم شود نیز بنا بر احتیاط مستحب خواندن نماز آیات واجب است.

این کارشناس دینی در خصوص حکم خواندن نماز آیات برای کسی که زمان وقوع زلزله ممنوعیت شرعی دارد، گفت: برای خانمی که هنگام وقوع پدیده هایی که خواندن نماز آیات برای آنها واجب است دارای عذر شرعی است، (حیض است) واجب نیست.

نحوه خواندن نماز آیات:
«صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.
صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
صورت سوم: یکى از رکعت‌ها را به یکى از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر بجا آورد.
صورت چهارم: سوره‏اى را که آیه‏اى از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدى اعاده نموده و یک سوره یا آیه‏اى از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.»[1]

استفتائات مقام معظم رهبری درباره نماز آیات

«سؤال 711: نماز آیات چیست و علت شرعى وجوب آن کدام است؟
جواب: نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادى که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهاى سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادى باشند؛ تاریکى شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‏شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه‏اى که ترس آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد.»[2]

نظر آیت الله سیستانی در مورد وجوب نماز آیات:

مسأله ۱۴۷۰ ـ« نماز آیات که دستور آن بعداً گفته خواهد شد به واسطه سه مورد واجب می‌شود:
اوّل: کسوف (خورشید گرفتگی).
دوّم: خسوف (ماه گرفتگی).
و در این دو مورد هر چند مقدار گرفتگی کم باشد و کسی هم از آن نترسد نماز آیات واجب است.
سوّم: زلزله ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگرچه کسی هم نترسد.
و اما در رعد و برق، و بادهای سیاه و سرخ، و مانند اینها از آیات آسمانی در صورتی که بیشتر مردم بترسند، و همچنین در حوادث زمینی مانند فرو رفتن زمین، و افتادن کوه که موجب ترس اکثر مردم شود ـ بنا بر احتیاط مستحب ـ نماز آیات ترک نشود.»[3]

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۱۶۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ خطر کاهش ولادت در خراسان رضوی به صدا در آمد

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با بیان اینکه این استان رتبه هشتم را در ثبت ولادت داشته است،گفت: زنگ خطر در خصوص کاهش ولادت به صدا درآمده و هشدار دادیم که این وضعیت، وضعیت مناسبی برای جمعیت استان و ایران نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، غلامحسین قنبری امروز در مراسم افتتاحیه اتاق رصد جمعیت که در محل ثبت احوال خراسان رضوی برگزار شد، گفت: در خراسان رضوی، شهرستان‌های تایباد و خواف بیشترین ولادت و کلات، چناران و سبزوار کمترین ولادت را دارند، مشهد نیز رتبه یازدهم را در نرخ ولادت به خود اختصاص داده است.

وی یکی از وظایف و تکالیف خود را بر اساس قانون، جمع‌آوری و انتشار آمار انسانی اعم از ولادت، وفات، ازدواج و طلاق که شاخص‌های اصلی انسانی در کشور است، دانست و افزود: وظیفه داریم این اطلاعات و آمار را تهیه کنیم و در اختیار همه دست‌اندرکاران و عموم مردم قرار دهیم.

قنبری خاطرنشان کرد: قانون جوانی جمعیت بعد از سال‌ها، تدوین و ابلاغ شده و لازمه اجرای این قانون، آمار و اطلاعات درست در کشور است تا مجموعه اطلاعات مورد نیاز هر دستگاه را برای اجرای قانون جوانی جمعیت مهیا کنیم.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: اولین قدم‌های سیستمی‌شدن آمار و اطلاعات از سال 68 آغاز شد، اما در سطح شهرستان‌ها بود، این درحالی است که در سال 71، سامانه‌های جدیدی طراحی شد و نهایت در سال 83 جمع‌آوری اطلاعات به صورت مکانیزه، جامع‌تر و منسجم‌تر در کشور آماده شد.

وی با بیان اینکه فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول در باروری تاثیرگذار است، افزود: در استان ما این فاصله به طور متوسط 4.5 سال است؛ فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول در بین شهرستان‌های استان در سرخس، تربت جام، تایباد و باخزر بسیار کم بوده، در حالیکه در مه‌ولات و بجستان بیشتر است.

قنبری با بیان اینکه ولادت، وفات و مهاجرت سه مؤلفه اصلی تأثیرگذار بر رشد جمعیت بوده و ازدواج و طلاق مؤلفه‌هایی هستند که تأثیر غیرمستقیمی بر رشد جمعیت دارند، عنوان کرد: روند ده‌ساله ولادت از سال 92 تا 1402 کاهشی است، البته در سال 94 بیشترین میزان باروری را داشتیم که نرخ ولادت 25 در 1000 بود، اما سال 1402 به 14 در 1000 رسید. این کاهش فقط در استان ما وجود ندارد، بلکه در تمام استان‌ها مشاهده می شود.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌رضوی با بیان اینکه زنگ خطر در خصوص کاهش ولادت به صدا درآمده و هشدار دادیم که این وضعیت، وضعیت مناسبی برای جمعیت ایران نیست، گفت: در سال گذشته خراسان رضوی رتبه هشتم را در ثبت ولادت داشته است؛ در بین شهرستان‌های استان نیز تایباد و خواف بیشترین ولادت و کلات، چناران و سبزوار کمترین ولادت را دارند، مشهد نیز رتبه یازدهم را در نرخ ولادت به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: یکی از موارد تاثیرگذار بر باروری، میانگین سن پدر و مادر بوده که سال گذشته در استان ما سن مادر 26 سال و پدر 31 سال بوده است. میانگین سن پدر و مادر در اولین بارداری در استان در حال افزایش است. در مشهد میانگین سن مادر در مقایسه با سایر شهرستان‌ها بالاتر و حدود 27 سال بوده اما در تایباد و خواف 22 سال است. میانگین سن پدر نیز در مشهد 31.8 سال بوده و در تایباد 27.8 است.

آمار جمعیت اساس همه تصمیم‌گیری‌هاست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: براساس آمار ثبت احوال 47.4 درصد مردم خراسان رضوی در انتخابات 1402 مشارکت داشتند.

سید هادی طباطبایی افزود: آمار جمعیت اساس همه تصمیم‌گیری‌هاست؛ در زمان انتخابات برای ما مهم بود که آمار واجدین شرایط چقدر است و بر این مبنا چه میزان مشارکت خواهیم داشت.

طباطبایی عنوان کرد: بسیاری از دستگاه‌ها و افراد یقینا به آمار ثبت احوال باور ندارند، در حالیکه برای ارتقای نیاز به آمار درست داریم و همواره اختلافی را بین آمار ثبت احوال و آمار مراکز بهداشت علوم پزشکی داریم که موجب سردرگمی می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: امیدواریم با سامانه رصد همه مشکلات حل و کنترل دقیق‌تری در زمینه آمار و نتیجه آن بر برنامه‌ریزی در سطح استان و کشور داشته باشیم تا از هدررفت منابع جلوگیری شود و بهتر بتوانیم امکانات را براساس سیاست عدالت اجتماعی به تمام نقاط کشور برسانیم چرا که یک دغدغه محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: یک مبنای عمده برای تصمیم‌گیری‌ها جمعیت است که اگر دقیق نباشد با معضل مواجه می‌شویم. سامانه رصد، آمار دقیق خواهد داد زمانیکه آمار سرشماری از 5 به 10 سال تغییر پیدا کرد، کار ما بسیار سخت‌تر شد.

طباطبایی تاکید کرد: براساس آمار ثبت احوال 47.4 درصد در انتخابات مشارکت داشتند، اما تهران آمار 45.7 درصدی را اعلام کرد که 2 درصد معادل 120 تا 130 هزار نفر اختلاف داشتیم، این موضوع برای ما مشکل ایجاد می‌کند، در تمام تصمیم‌گیری‌های دیگر نیز اینگونه است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • شروع باران و گرد و خاک در جاده‌های خراسان رضوی
  • زنگ خطر کاهش ولادت در خراسان رضوی به صدا در آمد
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • تجلیل از اولین گروه سفیران استاندارد در خراسان رضوی
  • صداوسیما مکلف به رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر شد
  • صفحه اول روزنامه‌های خراسان رضوی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • حکم نماز و استفاده از غذا در خانه کسی که خمس نمی‌دهد
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی